نشست خبری اولین همایش کشوری یادبود قربانیان حوادث جاده ای در استانداری گیلان برگزار شد

به گزارش روابط عمومی مرکز تحقیقات تروما جاده ای گیلان همزمان با برگزاری اولین همایش کشوری یادبود قربانیان حوادث جاده ای از سوی سازمان مدیریت برنامه ریزی کشور، استانداری گیلان و مرکز تحقیقات تروما جاده ای دانشگاه علوم پزشکی گیلان نشست خبری این همایش صبح امروز در محل استانداری گیلان برگزار شد .
دکتر شاهرخ یوسف زاده چابک رییس مرکز تحقیقات تروما جاده ای گیلان و دبیر اولین همایش کشوری یادبود قربانیان حوادث جاده ای صبح امروز در جمع خبرنگاران هدف از برگزاری این همایش را استقرار سیستم تروما عنوان کرد و گفت : این همایش کشوری از سوی مرکز تحقیقات تروما جاده ای دانشگاه علوم پزشکی با همکاری سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و استانداری گیلان شنبه 23 آبان ماه با حضور مسئولان و صاحب نظران برجسته ی تروما کشور در زیباکنار رشت برگزار می شود.
دبیر اولی همایش کشوری یادبود قربانیان حوادث جاده ای تصریح کرد : برپایی این همایش آغازی است برای گام های اجرایی بعدی در راستای رسیدن به یک هدف مشترک .استان گیلان با توجه به پتانسیل های علمی خود این توانایی را داشت که گوی سبقت را از دیگر استان های کشور برباید و پیش تاز در این امر باشد و امیدواریم بتوانیم پس از گیلان سیستم تروما را در 4 گوشه ی کشور عزیزمان اجرا نماییم .
وی متوسط عمر آسیب دیدگان تروما را 24 سال عنوان و اضافه کرد: تعداد سال های عمر از دست رفته ناشی از تروما ، قابل مقایسه با بیماری های دیگر از جمله سرطان، سکته نیست.
دبیر اولین همایش کشوری یادبود قربانیان حوادث جاده ای، تروما را هر آسیبی به بدن در اثر یک حادثه تعریف کرد و ادامه داد: این حادثه تنها یک اتفاق ترافیکی نیست و می تواند غرق شدگی، نزاع، سقوط، آسیب های ورزشی را شامل شود.
وی خاطر نشان کرد :تروما با خود صدمات اقتصادی، اجتماعی و روانی بسیاری دارد اما متاسفانه سرمایه گذاری هایی که در زمینه ی پیشگیری از تروما صورت می پذیرد کمتر از بیماری های دیگر است .
رییس مرکز تحقیقات تروما جاده ای گیلان تروما را یک معیار مهم در ارزیابی و ارزش گذاری برای توسعه کشورها دانست و گفت : کشوری که آمار تلفات ترومای بالایی دارد نمی تواند مدعی باشد که توسعه یافته است.
وی تصریح کرد : سیستم تروما الگویی است که کشورهای توسعه یافته توانستند با آن تروما را مهار کنند . سیستم تروما در واقع یک شبکه برنامه ریزی شده جامعه هماهنگ و مقرون به صرفه در پاسخ به آسیب در سطح کشوری و بومی است که افزایش توانایی ارایه مراقبت و درمان حادثه دیدگان را شامل می شود. در این سیستم ارایه مراقبت در تمام مراحل، جلوگیری از آسیب تا مراحل پیش بیمارستانی، بیمارستان و ارائه خدمات توانبخشی برای افراد مصدوم سازمان دهی می شود.
رییس مرکز تحقیقات تروما جاده ای گیلان خاطر نشان کرد: با توجه به مزایای ایجاد سیستم تروما و نیز ضرورت های قانونی مصوب در این زمینه ، مرکز تحقیقات ترومای جاده ای گیلان با مطالعه و بررسی گسترده سیستم های مختلف تروما در جهان و ارزیابی ساختارهای مربوطه و در نشست های مختلف با حضور کارشناسان و متخصصان در زمینه های گوناگون برای تدوین طرح ایجاد و توسعه سیستم تروما در کشور اقدام کرده است.
دکتر یوسف زاده با بیان این مطلب که سیستم تروما در کشورهای توسعه یافته با پایلوت شدن از یک ایالت و استان آغاز شد گفت: در کشور ما نیز اقدامات خوبی در سالهای اخیر در خصوص کاهش حوادث جاده ای اتفاق افتاده است و آمار حوادث ترافیکی ایران در سالهای اخیر سیر نزولی داشته است . واقعیت این است که این سیر نزولی به راحتی طی نخواهد شد و لازم است از روش های علمی برای این روند استفاده کرد . مرکز تحقیقات تروما جاده ای دانشگاه علوم پزشکی گیلان همت خود را بر این مبنا قرار داده است که طرح جامع سیستم تروما جمهوری اسلامی ایران را با مطالعه و دقت نظری که در اجرای این طرح در کشورهای دیگر صورت گرفته است در کشور پایه گذاری کند . از این رو اقدام به ارائه ی این طرح به سازمان مدیریت برنامه ریزی کشور نمودیم و خوشبختانه این طرح مورد موافقت قرار گرفت و استان گیلان به عنوان پایلوت سیستم ترومای کشور برگزیده شد که این یک فرصت تاریخی برای گیلان است که به چنین موفقیتی دست یافته است .
وی تصریح کرد : برای اجرایی شدن این طرح در استان لازم است زیرساخت ها به استانداردهای لازم برسید و لازمه ی رسیدن به این استانداردها توجه دولت و اختصاص منابع کافی برای کلیه ی سازمان های مرتبط سیستم تروماست . ما برای راه اندازی سیستم تروما نیاز به تشکیل نهاد جدیدی نداریم چرا که همه ی انچه که مورد نیاز است وجود دارد اما هر یک از این نهادها مسیر خود را به تنهایی طی می کنند.
رییس مرکز تحقیقات تروما جاده ای گیلان به ایجاد بانک اطلاعات تروما اشاره کرد و گفت : بانک اطلاعاتی و تحلیل داده ها یکی از مهم ترین بخش های سیستم تروماست که با وجود چنین ساختاری مدیریت بحران شکل جدیدی می یابد و آمادگی برای شرایط سخت و امکان عکس العمل های پیش بینی شده به وجود می آید.ما بانک اطلاعاتی تروما را برای کشور آماده نمودیم و این خود گام بزرگی است که سبب شده استان گیلان بیش از هر استانی در این امر پیشگام باشد .
دکتر یوسف زاده به تلاش های مسئولین استانی برای پایلوت شدن سیستم تروما در گیلان اشاره کرد و گفت : کار اجرایی ما زمانی آغاز می گردد که بودجه ی لازم به این امر اختصاص داده شود . با توجه به نزدیک شدن به زمان بسته شدن بودجه ی سال 95 کشور در صورت موافقت دولت می توان بودجه ای در این راستا به سازمان های مرتبط تخصیص داده شود .
رییس مرکز تحقیقات تروما جاده ای گیلان و دبیر اولین همایش کشوری یادبود قربانیان حوادث کشوری در پایان از حمایت های دکتر نجفی استاندار گیلان تشکر کرد و گفت : با تلاش های استاندار محترم توانسته ایم با گذشت یکسال از همایش استانی یادبود قربانیان حوادث جاده ای به جایی برسیم که کل کشور متقاعد شوند که استان گیلان دارای پتانسیل لازم برای راه اندازی سیستم ترومای کشور به صورت پایلوت  است .
دکتر یوسف زاده همچنین از تلاش ها و حمایت های بیدریغ پروفسور برزیگر رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان تشکر کرد .
دبیر شورای ترافیک استان گیلان نیز در این نشست خبری گفت: انتخاب گیلان برای راه اندازی سیستم ترومای کشور به صورت پایلوت اهمیت بسزایی دارد که برای اجرایی شدن آن بایستی همکاری های لازم انجام گیرد.
رضا اسلامی به آمار مربوط به مرگ و میر ناشی از حوادث جاده ای در گیلان اشاره و اضافه کرد: از ابتدای امسال تا هجدهم آبان ماه جاری، 415 نفر در گیلان به دلیل حوادث ترافیکی جانشان را از دست دادند حال آنکه سال گذشته طی همین مدت زمان، این آمار شامل 435 نفر بوده است